Artikel - Finanskrisen drabbar Pepsi

1.Vad handlar artikeln om? 

Artikeln handlar om det välkända varumärket Pepsi och hur finanskrisen nu kommit att påverka deras företag. På grund av den globala konjunkturnedgången är Pepsi nämligen tvingade att sänka kostnaderna på hela 1, 2 miljarder dollar och även avskeda hela 3 300 medarbetare. Människorna idag har inte längre lyxen att gå ut och äta eller dricka då ekonomi dilemmat drabbat så många av oss. Detta är mycket förbryllande för det annars så välvårdade och ordentliga företaget. Beräkningarna som gjorts för årets tredje kvartal lyckades man på grund av de kraftiga reduceringarna ty inte alls leva upp till.

2.Är det en viktig nyhet?

Allting som berör finanskrisen tycker jag är viktigt. Det är ett iögonfallande faktum och dilemma som inverkar på en sådan stor mängd av folk. Att företag och människor förlorar så mycket pengar är beklämmande. Vi behöver "pengacirkeln" som följer mottot Ge och Ta. Ett system där allting går så jämnt ut det bara går. Ordet kris är tämligen illabådande! Det hör man ju. Vi befinner oss ju i detta, allting som har med det att göra bör därför rapporteras enligt min mening.


3.Var artikeln bra skriven/intressant? Saknades något?

Mycket välskriven tycker jag, och allra särskilt kompakt. Man tar med alla nödvändiga faktorer och glider inte in alldeles för djupt på de olika beståndsdelarna. Man använder också många exempel till det man pratar om, vilket gör det enklare att lämpa sig efter och förstå. Texten och språket är inte allt för besvärligt eller knepigt heller, utan känns istället mycket anpassligt. Det var också mycket intresseväckande och tankvärt.

4.  Har du lärt dig något?

Jag har allra mest insett kraften och effektiviteten av just finanskrisen och dess oerhörda makt, som jag innan inte alls hade några känslor eller tankar för. Ska jag vara ärlig har jag varit både utan åsikt och förblindad i diskussionen. Mina individuella kunskaper har varit väldigt underutvecklade. Innan har jag verkligen inte förstått på allvar hur det här verkligen har drabbats oss eller våra företag. Mycket eftersom jag personligen inte alls upplevt någon större skillnad. Det hela känns lite som ett wake-up call vilket jag tycker är jätteviktigt att människan får lite då och då, bara för att liksom kunna återhålla fötterna på jorden.

Sedan är det rysligt fascinerande att läsa om hur just Pepsi, ett av världens mest mäktiga företag också kan tappa sådan kontroll och balans. Det visar verkligen hur utbrett och stort problemet är, vilket är skrämmande i sin egenhet.


http://www.e24.se/branscher/konsumentvaror/artikel_788917.e24.


Kommentarer
Postat av: Mikael@humanus

Bra kommentarer!

2008-10-22 @ 13:45:04
URL: http://hristo88.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0