Artikel - Klev ur bilen helt oskadd

1.Vad handlar artikeln om? 


Artikeln handlar om en man från Helsingborg som ville undvika en poliskontroll, så till den grad att han körde in i ett träd! Polisen var snabba med att anropa en ambulans till platsen, dock vilken snart avbeställdes, då mannen till allas förvåning helt plötsligt klev ur den numera förkolnade skrothögen till Opel. Polisen misstänkte för övrigt mannen för drograttfylleri då de sett honom bara gasa iväg sådär, men efter att ett blodprov hade tagits fick han släppas då de inte hittade några som helst bevis. 

 

2.Är det en viktig nyhet?


 Rent lokalt är det nog rätt så intressant att höra om de trafikolyckor som sker runt i kring oss, och självklart spelar det en roll rent generellt. Utförande av statistiska mätningar och liknande kan ju vara en anledning till att det bör rapporteras. Landets säkerhet är ju jätteviktigt, och ju mer information och medvetenhet desto bättre! Kanske öppnar man också upp ögonen för att förändra polisens resurser när man läser om sådana fartdårar. Fallet ifråga hade väl dock ett rätt så lyckligt slut trots omständigheterna.

 

3.  Var artikeln bra skriven/intressant? Saknades något?

 

Den var fakturlig och objektivt berättad. Upplysande samtidigt som sammanfattande. Jag fick faktiskt lite samma känsla av den här texten som av denna förra artikeln jag analyserade. Jag känner inte att det är något som direkt saknas rent språkligt då det inte handlar om mycket mer än att förmedla just information. 

 

4.  Har du lärt dig något?


Nja, det var ju väldigt fascinerande att läsa om hur en svensk flyr från polisen genom att gasa på i rasande fart istället för att bara sakta ner och medge sitt misstag – Vilket jag faktiskt hade förväntat mig av en vanlig rättskaffens Svensson-typ. Oftast vill vi ju undvika problem med större konsekvenser, och brukar därför kunna agera rätt så resonligt i sådana här situationer i allmänhet. Det är i alla fall min uppfattning. Nu är istället de fördomarna lite upprivna.

 

http://www.kvp.se/nyheter/1.1331963/klev-ur-bilen-helt-oskadd


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0