Artikel - Lokförare fick smällare i ansiktet

1.Vad handlar artikeln om?

 

Artikeln handlar om ett tämligen bisarrt inträffande som ägde rum på ett tåg innan fotbollsmatchen mellan Malmö FF och Helsingborg. En kvinnlig lokförare blev plötsligt attackerad bakifrån av en man som placerade en smällare i munnen på henne, vilken sedan exploderade till den grad att hon blev oangenämt brännskadad på läpparna. Tyvärr genomförd av någon sorts fotbollshuligan, som ännu inte kunnat identifieras. Reportaget berättar också om fler upplopp under kvällen, tillexempel att hela sju stycken personer greps för våldsamt beteende och att tjugo danskar vid Öresundsbron stoppades av polisen för att man räddes deras egentliga avsikter för att gå på matchen.

 

2.Är det en viktig nyhet?     


Jag tror det är en relativt angelägen nyhet att ta upp, i alla fall rent lokalt. Våldsamheten på större fotbollsmatcher i Sverige känns som den bara ständigt ökar, och det är ju inget bra tecken. Jag har personligen rätt svårt för att sätta mig in i dessa så kallade huliganers tankesätt, även om jag kan försöka dra några amatörpsykologiska förklaringar till deras beteende. Vi har belägg på hur de peppar varandra, och blir uppjagade över spänningen som ligger i luften. Jag tror man helt enkelt blir för uppspelt, och inte vet inte var man ska göra av känslorna. Jag tycker nämligen det är viktigt att upplysa om de psykologiska aspekterna av detta men också, mest viktigast, om verksamheten; kunskapen om att detta faktiskt händer. Genom stora rubriker i tidningen reagerar svenskarna vilket inbjuder till både diskussion och debatt, och kanske också en eventuell lösning. Vi kan därmed försöka reducera den här onödiga provocerande aggressiviteten vilken enligt mig bara bringar negativitet och hat.

 

3.Var artikeln bra skriven/intressant? Saknades något?


Artikeln var väldigt likgiltig när det gäller språket men det är väl kanske meningen också. Den var tydlig, rakt på, och överdramatiserad. Precis som det ska vara om man vill fånga någons intresse.

 

4.Har du lärt dig något?

 

Jag känner inte direkt att jag tagit in någon större fakta eller så men jag blir inspirerad av att läsa tidningen oftare, och öka min allmänbildning. Det kan jag säga.

 

Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3430793.ab


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0