Artikel del II - Det amerikanska valet

1.Vem skulle du rösta på om du fick möjlighet att rösta i det amerikanska valet? Jämför vad de olika kandidaterna står för och motivera varför du skulle rösta som du skulle?

Om jag fick möjlighet att rösta skulle min röst högst troligen falla på kandidat Barack Obama. Detta av många olika men framförallt övertygande anledningar. För mig känns Obama (som för säkert många andra) som en ny och frisk fläkt i det numera amerikanska Bush-infekterade samhället. Hans ungdomliga och intelligenta person samt hans expressiva och uttrycksfulla ledartal har varit väldigt nyanserande och optimistiska (även om ju vissa kallar det naivitet) Ty i min bok är ambitioner och drömmar just den rätta vägen mot förändring. Man måste ju faktiskt börja någonstans. Jag tror verkligen de amerikanska medborgarna behöver den skaparanda som Obama så passionerat utstrålar.


Obama tror alltså stenhårt på ombildning, och hans åsikter är också dem uppenbarligen raka motsatsen till nutida presidenten George Bushs idéer, vilket i min mening vittnar om ett steg i rätt riktning åt den nyansering Obama pratar om att han vill uppnå.  


Jag finner det också ytterst intressant att Obamas "hjältetyp och ledarideal" råkar vara utav en förr så synnerligen skygd minoritet. För mig ger det faktiskt pluspoäng även om jag ju egentligen inte tycker att sådana ting bör spela någon större roll. Det är kanske faktumet att rasism faktiskt har varit och fortfarande är ett sådant infekterat ämne som gör att jag så desperat hoppas och tror på Obama. Man vill helt enkelt se den svarta mannen ta revansch, och "hämnas" all tragisk och onödig rasisthistoria som fortfarande dröjer sig kvar här i världen.


Om man jämför McCain och Obama är det uppenbarligen mycket som skiljer dem åt. För mig (även om det må låta aningen fördomsfullt) är McCain, hur mycket han än försöker (genom att tillexempel ta in yngre Sarah Palin som vicepresident) ändå inte redo att styra upp det numera moderna Amerika - Eller det framtida USA. McCain verkar alldeles för insnöad på gammelmodiga värderingar och uppfattningar, och skulle därför (befarar jag) bara pådriva Bushs ödeläggelse utav landet. Det skulle vara fortsättningen på en olycklig berättelse liksom.

Tillexempel vill McCain fullfölja inblandningen med Irak, och har också stött invasionen redan från början. Hur kan man egentligen prioritera militärmakt och onödigt våld när till exempel ekonomin står i uppror? Jag tror faktiskt den gamla patriotiska krigshjälten bara eftersöker personlig revansch! GET OVER YOURSELF!


Okej, jag vet att det är oerhört lätt att bara ta ett parti när man diskuterar politik, men det förekommer självklart tillfällen då jag tycker McCains argument också är väluttänkta eller har bra grund. Tillexempel när man pratar om sjukvården. McCain menar att om man fixar skattesänkningar kommer fler människor att ha råd till sjuförsäkring, och det är ju en riktigt bra lösning som hjälper många. Å andrasidan värnar Obama om obligatorisk sjukförsäkring för barn, där man istället höjer skatterna så i den frågan känner jag mig verkligen kluven.


Moralfrågorna är dock det jag är mest koncentrerad på just nu. McCain anser att man ska förbjuda valet att göra abort, vilket för mig (särskilt som välmoderniserad svensk) tycker är helt katastrofalt!  Hur han motiverar det förstår jag inte. Jag menar, vi lever väl ändå i civiliserat samhälle där det syndfulla guda-tänkandet inte äger rum på samma sätt. Har vi tekniken och vetenskap är det väl inget att diskutera. Jag tycker McCain och Sarah Palin måste inse att inte alla är religöst involverade, på det sätt som de förordar. Jag tror tyvärr de kan komma att förlora många röster på grund av sitt konservativa ställningstagande.
 

Obama är den som allra mest kommer utveckla USA, medan republikanernas kandidater bara vill stanna kvar på samma gamla plattform - Och (Från ett amatörpsykologiskt perspektiv nu) kommer det bara frambringa negativitet för utan ett bredare synfält och en högre uppfattning om hur världen faktiskt ser ut kan man inte styra en hel nation! Det är ju helt enkelt omöjligt.  Man behöver förmågan att kunna analysera, och sätta sig in i andras olika tankesätt. Sarah Palin har ju inte ens varit utanför USA en gång! Vad vet hon om världen egentligen?
 

Nej, jag håller fast vid Obama. Han har mycket att komma med, och kommer dessutom, utan tvekan, bli den
intressantaste att följa efter valet.


2.Hur kommer finanskrisen att påverka valet då?


I med att republikanen och nutida presidenten George Bush ställt till med så mycket under sin tid som ledare, och finanskrisen verkligen börjat ta överhanden, så har nog många av de amerikanska medborgarna tappat förtroendet för John McCain, som ju också tillhör samma parti som statsöverhuvudet Bush själv. Man vill ju nu ha någon att skylla på, en syndabock och faller någon annan då under samma kategori (till exempel faktumet att både McCain och Bush är republikaner och tillhör vänstern) så dras alla gärna över en kam. Man vill helt enkelt inte ta några onödiga risker eller upprepa samma historia igen. De flesta, inklusive mig själv tror därför att slaget redan är vunnet. Kandidaten Barack Obama tjänar definitivt på finanskrisen, då invånarnas hoppfullhet och tillit för att ordna upp den fortlöpande lågkonjunkturen är större till ett nytt parti.


Kommentarer
Postat av: Mikael@humanus

Mycket bra skrivet om Obamas förtjänster och vägvalet USA stod inför, du hade kunnat försöka vara lite mer nyanserad men i övrig mycket bra!

2008-11-21 @ 16:01:03
URL: http://hristo88.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0